Sporty zimowe – zacznij przygotowania przed sezonem

Sporty zimowe – zacznij przygotowania przed sezonem

Sporty zimowe – zacznij przygotowania przed sezonem

Sezon na sporty zimowe już blisko. Miłośnicy białego szaleństwa dobrze wiedzą, że nie tylko odpowiedniej jakości sprzęt konieczny jest do uprawiania narciarstwa czy snowboardingu. Żeby w pełni cieszyć się z zimowych aktywności i uniknąć przykrych niespodzianek w postaci kontuzji lub urazów, których skutki można odczuwać przez długi czas, należy jak najszybciej rozpocząć trening kondycyjny.

Jak poprawić swoją kondycję i przygotować się do sezonu zimowego?

Sporty zimowe to ta dziedzina aktywności, która wymaga od człowieka bardzo dobrej kondycji. Jadąc w góry nikt nie chce po krótkiej chwili opuszczać stoku ze względu na zmęczenie, a co gorsza, przez niebezpieczne urazy. W tym celu organizm należy odpowiednio przygotować, a przygotowania zacząć  najlepiej kilka miesięcy przed planowanym wyjazdem na stok.

Wzmocnienie układu mięśniowo-stawowego to podstawa. Ćwiczenie nóg jest koniecznością w treningu przygotowującym do sportów zimowych. (źródło: unsplash.com)

Wzmacnianie układu stawowo-mięśniowego

Podstawą w sportach zimowych są mocne nogi, dlatego też tej partii ciała trzeba poświęcić najwięcej uwagi. Dla osób, które prowadzą siedzący tryb życia, pracują za biurkiem lub dużo czasu spędzają w samochodzie, trening wzmacniający można rozpocząć od spacerów lub codziennego biegania. Cennym ćwiczeniem, które zdecydowanie poprawi stan mięśni nóg jest chodzenie po schodach. Warto więc już teraz rezygnować z korzystania z windy lub wybierać takie trasy spacerowe i joggingowe, na których występują schody. Podczas chodzenia po schodach uaktywniane są dokładnie te partie mięśni nóg, które pracują przy uprawianiu sportów zimowych. Ważnym elementem jest także ćwiczenie tzw. suchych zjazdów, tj. symulowanie zjazdów na stoku w pozycji narciarskiej. Takie ćwiczenia również wzmocnią odpowiednie mięśnie. Dobrym treningiem mięśni całego ciała jest jazda na rolkach. Nie można natomiast zapominać o rozgrzewce i odpowiednim rozciąganiu układów stawowo-mięśniowych.

Konieczne jest także wzmocnienie mięśni brzucha i kręgosłupa. Warto więc wybrać się na basen lub ćwiczenia akrobatyczne, które pozwolą ustabilizować stawy skokowe, kolana a także wzmocnią cały układ mięśniowy.

Uniknij niebezpiecznych urazów i kontuzji

Zaniedbanie wzmocnienia układów stawowo-mięśniowych i poprawienia kondycji fizycznej może zakończyć się  poważnymi urazami, które wymagają długofalowego leczenia. Najczęściej kontuzji ulegają kończyny dolne, a przede wszystkim staw kolanowy. Urazy takie jak skręcenie stawu kolanowego, zerwanie lub naderwanie więzadeł bocznych, czy więzadła krzyżowego, to nie tylko bardzo bolesne doświadczenie, ale także niełatwe w rekonwalescencji. Podobnie z uszkodzeniem łękotki, czy mięśni ud. Nierzadko urazom ulega także bark, co może mieć poważne konsekwencje. Dlatego kierując się zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto zainwestować w odpowiedni trening oraz dobrze dobrać sprzęt by móc w pełni cieszyć się białym szaleństwem.

Odpowiedni trening i prawidłowo dobrany sprzęt zagwarantują bezpieczne i satysfakcjonujące szaleństwa na stoku.
(źródło: @heftiba / unsplashed.com)

Oferty treningowe

W literaturze tematycznej, czy internecie można znaleźć bardzo dużo poradników prezentujących ćwiczenia przygotowujące do uprawiania narciarstwa, snowboardingu lub łyżwiarstwa. Dla osób chcących jak najlepiej przygotować się do sezonu, poleca się skorzystanie z doświadczenia profesjonalnych trenerów. Ośrodki sportowe, siłownie itp. organizują często treningi przygotowawcze do sezonu zimowego. Można więc także wybrać taki wariant, by dobrze zaprawić organizm do szaleństw na stokach. Odpowiednie fizyczne oraz sprzętowe przygotowanie do uprawiania sportów zimowych jest kluczowe i zapewnia bezpieczeństwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *